Pro někoho se jedná o běžné a všední potraviny. Málokdo ale ví, že v obsahu prospěšných látek pro naše tělo hravě předčí i natolik oblíbené avokádo, které se v posledních letech prezentuje jako superpotravina.

Facebook

Špenát patří k listové zelenině, která má u nás dlouhou tradici. Většina lidí ho vnímá jako zásobárnu železa a často si vybaví špenát ve spojitosti s kreslenou postavou Pepka námořníka. Jedná se o částečný mýtus, protože neobsahuje tolik železa, jak se dlouhá léta tradovalo. V této zelenině ovšem nalezneme mnoho dalších prospěšných látek.

Předně má špenát vysoký obsah draslíku, který pomáhá při problémech s anémií, vysokým krevním tlakem nebo zácpou. Hojně zastoupený je vitamín E, který chrání organismus před karcinogenními chorobami. Pomáhá také proti únavě. Proto se doporučuje do jarních jídel a salátů. K zvýšení imunity přispívá díky vitamínu C, který má důležitou funkci při stavbě a správnému fungování kostí. Špenát se doporučuje i při boji s vysokým cholesterolem.

Jedná se doslova o vitamínovou bombu, která je nejen zdravá, ale také skvěle chutná. Pouze ve sto gramech čerstvého špenátu nalezneme třetinu denní dávky vitamínu B19. Jeho energetické hodnoty ocení především ženy. Již zmiňovaných sto gramů obsahuje necelých 20 kcal, a proto je vhodný do jakékoliv diety. Jeho konzumace prospěje postavě, ale díky zinku zajistí i lesklé nehty a vlasy.

Na základě uvedených výživových hodnot doporučujeme vyzkoušet zdravé a chutné recepty např. zapékaná kuřecí prsa s fetou a špenátem, špenátové gnocchi nebo špenátovou polévku s parmazánem. Tělu dodáte nejen živiny, ale především tolik potřebnou energii. Špenát se dá výborně použít i jako příloha. Když se připraví společně s česnekem a trochou smetany, tak skvěle doplní chuť každé ryby.

Obdobně jsou na tom se složením ředkvičky. Jejich konzumace se doporučuje díky glukofinolátu. Ten má positivní antimikrobiální účinky a prokazatelně snižuje riziko nádorových onemocnění (zejména nádoru plic a zažívacího ústrojí). Dále obsahují vitamín C, B1, B2 a B6. Zároveň jsou vhodné pro astmatiky nebo kuřáky, jelikož usnadňují odkašlávání.

Na trhu neseženeme pouze klasicky kulaté a červené ředkvičky. Existují i bílé, žluté, růžové a fialové. A je ještě mnoho druhů, které našemu tělu poslouží stejně. Energeticky jsou na tom ředkvičky ještě lépe než špenát. Díky tomu je můžeme jíst ve velkém množství. Doporučené dávkování se pohybuje okolo 3 až 4 svazků týdně. Ke konzumaci jsou nejvhodnější čerstvé. Lze je pouze nakrájet na chleba s máslem nebo si můžeme uvařit třeba ředkvičkový krém.

Další sezónní surovinou je jarní cibulka. V podstatě jde o klasickou cibuli, která se nenechává dozrát. To vysvětluje, proč se každoročně sklízí již v jarních měsících. Díky tomu má jemnou, nasládlou chuť a nepůsobí tak ostře. Pro lidi, kteří mají problém se žaludkem nebo trávením je ideální variantou a v boji proti nachlazení je stejně účinná jako klasická cibule. Když ji nakrájíte, smícháte s kysanou smetanou a posolíte – máte rovnou vynikající snídani, třeba s tmavých chlebem.

Nesmí chybět ani chřest, který si za poslední dobu v našich kuchyních našel své místo. Ještě nedávno patřil především do jídelníčku vybraných gurmánů nebo lidí, kteří preferovali zdravou stravu. Aktuálně je běžnou surovinou v českých domácnostech. Není se čemu divit, protože je bohatý na vápník, železo, hořčík, zinek, draslík a také na vitamín C, A, E i B. Skvěle se hodí k jarní detoxikační kúře. Můžeme ho podávat dušený na másle jako přílohu k masům nebo zapékaný společně se šunkou a sýrem. A jak poznáme, že je chřest čerstvý? Při zmáčknutí by se na konci měla objevit šťáva.

Redakce FFN
www.zrozenoveu.cz

 

 

 

Fotogalerie k článku