Vinařské závody ve slovenském Pezinku dostaly už v roce 1973 státní zakázku „vyrobit zdravý nápoj z hroznů, který bude konkurovat nápojům kapitalistického světa“. Náročného úkolu se ujal Jan Farkaš spolu se svým týmem. Vytvořil recepturu, ve které se snoubí originální chuť hrozna a bezu. Nápoj, který dostal název Vinea, tedy latinsky vinohrad, si hned po uvedení na trh získal srdce lidí v celém tehdejším Československu a v jednom ze svých hitů ji proslavila dokonce i legendární slovenská kapela Elán.

Facebook

Vysoký obsah šťávy a netradiční spojení chutí
Poznávacím znamením Viney je i po padesáti letech vysoký podíl hroznové šťávy, až deset procent, a její originální spojení s bezem černým. To vytváří výjimečnou chuť a vůni nápoje, kterou vinaři popisují jako „dobrý začátek, skvělý střed a fantastický závěr“.
Vynikající chuť a vůně nápoje, korunovaná prestižním oceněním Zlatá Salima, vzbudila zájem i v zahraničí. Podle dobových záznamů se Vinea v 80. letech začala vyvážet i do USA a Kanady, kde ji představili jako Elegance without alcohol. Dnes si ji mohou vychutnat například i spotřebitelé z Velké Británie a Irska.  

I po padesátce šmrncovní mladice
Ve verzi bílá a červená, a také v limitované edici Kumšt moštu od českých a slovenských pěstitelů, patří dnes Vinea k nejprodávanějším domácím syceným ovocným nápojům. Ze všech variant vede mezi zákazníky Vinea bílá v 1,5l PET lahvi. „Aby byla Vinea v souladu s aktuálními trendy v designu a přilákala pozornost zákazníků, rozhodli jsme se jí dát nový moderní vzhled. Vybrali jsme minimalistický přístup a design, který promlouvá k mladší generaci, ale zároveň respektuje dlouhou historii značky,“ vysvětluje manažerka značky, Olga Kubíková.
Nejvýraznějším prvkem nového designu je logo Vinea, které je doplněno černým pásem s informací o vysokém podílu hroznové šťávy. Zdůrazňuje tak hlavní benefit produktu, který dosud značka komunikovala jen ve složení na zadní straně etikety.

V nové plechovce na cesty
Tradiční Vineu dnes vyrábí rodinná společnost Kofola ČeskoSlovensko, a k 50. narozeninám legendární značky připravila kromě změny designu i nové balení v podobě plechovky o objemu 330 ml. Ta nahrazuje dosavadní formáty 200 ml a 500 ml. Nové, užší a vyšší plechovky, které začíná Kofola používat i pro další své značky, jsou lehké, skladné a zvyšují uživatelský komfort.

Výročí oslavuje nealko střikem
Součástí nového pojetí značky je i přejmenování perlivé Viney Frizzante na Vineu nealko střik. „Nový název ze světa vinic je pro nás více spojený se svěžestí a lehkostí léta. Myslíme, že vyvolává jasná očekávání, kterým naši zákazníci lépe porozumí,” vysvětluje Kubíková.
Nový design etiket a plechovky Viney připravila agentura Oh my dot. „Naším úkolem bylo zachovat charakteristický vizuální jazyk značky, ten však prošel výraznou očistou. Vsadili jsme na dominantní logo přesahující formát, které okamžitě upoutá pozornost, a výraznou barevnost vycházející ze složení nápoje. Doplňuje jej kontrastní černý pás zdůrazňující hlavní produktový benefit, kterým je vysoký podíl hroznové šťávy,“ vysvětluje Juraj Dvorecký, kreativní ředitel Oh my dot.

Vineu v nových plechovkách najdete už nyní na pultech obchodů. Další formáty se objeví v průběhu roku.

Redakce FFN a www.kofola.cz