I tak se může projevovat voda, kterou váš organismus vlivem nejrůznějších okolností zbytečně zadržuje. Nejen v létě tak stojí za to být svému tělu dobrým vodohospodářem.

Facebook

Všeho moc škodí
Základem je samozřejmě pitný režim. Hodně se mluví i píše o tom, jak pitný režim nepodceňovat, důležité je ale zmínit, že ani příliš velké množství tekutin není žádná výhra. „Při nedostatku tekutin se tělo méně čistí a my se cítíme unavení a ospalí. Zároveň se více zahušťuje krev a zadělat si můžete i na ledvinové kameny nebo písek. Na druhou stranu nadměrné množství tekutin bývá zátěží například pro ledviny,“ vysvětluje Hana Jánská zabývající se přírodní medicínou. Často doporučované 2 litry vody denně jsou pro základní představu užitečné, je ale třeba je brát s rezervou. Jiné nároky má aktivní mladý člověk, navíc když ještě sportuje nebo vykonává fyzicky náročnou práci, o něco méně vody pak potřebuje starý člověk na odpočinku. Záleží i na vašem vzrůstu a váze. Zatímco někomu tedy bohatě stačí 1,5 litru tekutiny denně, pro jiného se optimální množství pohybuje kolem 2,5 litrů. Pro všechny ale platí, že v horkých letních dnech by se přísun tekutin měl o něco zvýšit. Velmi důležité, a to nejen v létě, je pít průběžně, v menších dávkách. Pokud celý den nestíháte a večer pak rychle „splníte limit“, zbytečně zatížíte ledviny, které si v noci také potřebují odpočinout.
Možná to zní jako protimluv, ale i když vaše tělo vodu nadměrně zadržuje, je nezbytné dodržovat pravidelný pitný režim a z množství příliš neubírat. Důležité je také zaměřit se spíše na to, co pijete. Ideální je čistá voda, přehánět by se to nemělo se sycenými nápoji, a už vůbec ne s těmi slazenými.
U kávy pak platí, že si ji můžete dopřát na chuť, ale ne na žízeň. Ne nadarmo se tak v řadě podniků podává ke kávě sklenka vody.
Chcete-li organismus podpořit ve vylučování vody, můžete zkusit i bylinné směsi, například pro přípravu čaje. „Do směsí na odvodnění se většinou dává bříza, kopřiva, petržel, svízel, jalovec, zlatobýl, přeslička, smetanka nebo různá kombinace těchto bylin. Jejich užívání bývá ideální dvakrát denně, nejlépe na lačno nebo mezi jídly. První čaj si tak můžete připravit hned po ránu, druhý někdy během dne. Večer se konzumaci čajů na odvodnění rozhodně vyhněte,“ doporučuje Hana Jánská, která se věnuje pěstování bylin a jejich užití při péči o zdraví i krásu. Kromě čajů si směsi bylin můžete dopřát i v doplňcích stravy. Například Liftea Bylinky na odvodnění forte obsahují v praktické formě tobolek kombinaci výtažků z kopřivy, břízy bílé, jalovce a petržele.

Ledviny potěší pohanka i klid
V souvislosti se zbytečným zadržováním vody v organismu bývají často zmiňovány ledviny.  „Ty jsou podle tradiční čínské medicíny základem naší energie, a tak je může oslabovat stres a strach. Na jejich kondici se mohou podepsat i potíže v partnerských vztazích. Ledvinám nesvědčí ani zima a některé složky našeho jídelníčku. Jde například o dráždivé koření, ale také o přemíru soli. Chcete-li ledvinám odlehčit, omezte i těžká mastná jídla, uzeniny nebo tavené sýry. Naopak fazole, kořenová zelenina, pohanka, jáhly, rýže a kysané zelí patří k potravinám, které v našem menu ledviny uvítají,“ přidává praktické rady Hana Jánská.

Redakce FFN