Maso před grilováním nikdy nesolte a totéž platí i pro zeleninu. Zelenina se pro změnu griluje na sucho a až následně ji můžete potřít marinádou, kterou vyčarujete z čerstvých bylinek, koření a panenského olivového oleje. Oblíbené začínají být také grilované sýry. Z nich jsou nejvhodnější ty, které jsou k tomu určeny, například s plísní na povrchu, jako je camembert nebo hermelín, protože při úpravě na grilu nevytékají. Sladkou tečkou je grilované ovoce. Na grilu jsou skvělé banány, jablka, hrušky, broskve nebo meruňky, ale s příslušenstvím ke grilu můžete vykouzlit i skvělý čokoládový nebo ovocný koláč. A na závěr si připravte speciální nápoj ovoněný létem a sluncem. Tyto a další tipy jsme si pro vás připravili s našimi experty!

Facebook

Doporučení výživového poradce:
„Jídlo na grilu můžeme připravit velmi správně, chutně a zdravě, ale zároveň ho můžeme i zkazit. Příprava jídla na klasickém grilu s topeništěm, kdy používáme dřevěné uhlí nebo brikety má obrovský půvab, a to nejen svou romantikou, ale i chuťovým zážitkem. Je potřeba však myslet na to, že při tomto způsobu grilování, kdy je potravina skutečně v kontaktu s ohněm a žárem, může vznikat celá řada zdravotně rizikových sloučenin, které patří do skupiny karcinogenních. Proto musíme pečlivě volit nejen suroviny, které budeme grilovat, ale i jejich úpravu. Tučná masa a olejové marinády jsou pro tento způsob grilování naprosto nevhodné. Naopak, s inteligentními kontaktními grily si můžeme dovolit podstatně víc, ať už při grilování masa marinovaného v oleji s kořením nebo bylinkami, tučnějšího masa, ryb nebo zeleniny. Výhoda kontaktních grilů spočívá v tom, že si stačí navolit, jaký typ potraviny budeme grilovat a pak si už jen hlídat do jakého stupně chceme danou potravinu opéct, a to vše samozřejmě bez rizika připálení a tím i tvorby karcinogenních látek,“ říká výživový specialista Petr Havlíček.

Letní menu podle šéfkuchaře Martina Kolníka

Sýrový chléb ve vajíčku s brynzovou pěnou a slaninou, grilovaná zelenina

  • chléb 1 kus
  • parmazán 20 g
  • vajíčka 2 ks
  • brynza 50 g
  • smetana 26 % 10 ml
  • slanina 120 g
  • cherry rajčata 30 g
  • kopr 10 g
  • olivový olej 1 PL
  • baby mrkev 2 ks
  • sůl
  • koření 
  • bylinky k dekoraci

Chléb nakrájíme na plátky. V míse rozšleháme vajíčka s parmazánem, osolíme a opepříme. Chléb z obou stran namočíme ve vajíčku a dáme do Optigrill Elite (manuální režim 180 stupňů cca 2 minuty). Slaninu nakrájíme na tenké plátky a grilujeme do křupava. V misce smícháme olivový olej s koprem a solí, který použijeme na grilovanou zeleninu. Zeleninu dáme na gril a pokapeme ji ochuceným olejem. Grilujeme, dokud není hotová. Až budeme mít vše připraveno, můžeme podávat. Na chléb namažeme brynzu, navršíme slaninu, zeleninu a posypeme bylinkami. Tento recept je rychlý, jednoduchý a hodí se jako malý předkrm či zdravá snídaně, protože vajíčka, brynza a bylinky obsahují hodně bílkovin a vitaminů.

Grilovaná panenka, hlíva ústřičná, grilovaná sezonní zelenina, bylinkový olej 

  • vepřová panenka 200 g
  • hlíva ústřičná 30 g
  • batát 1 ks
  • cuketa 30 g
  • cherry rajčata 50 g
  • červená cibule 20 g
  • salát freeze 20 g
  • pažitka 20 g
  • kopr 10 g
  • cherry rajčata 20 g
  • sójová omáčka 1 PL
  • koriandr 10 g
  • zázvor 10 g
  • tymián 10 g
  • olivový olej 2 dcl
  • cukr krystal 50 g
  • česnek 2 stroužky
  • sůl
  • koření

Marináda
Nejprve si připravíme marinádu na vepřovou panenku. Do rendlíku dáme zkaramelizovat cukr, přidáme drcená rajčata. Přidáme sójovou omáčku, nasekaný koriandr, nastrouhaný zázvor, česnek, sůl, koření. Všechno společně povaříme a rozmixujeme. Necháme vychladnout. Tuto omáčku lze použít při grilování na různé druhy masa.

Maso
Vepřovou panenku zbavíme všech šlach a blan. Maso vložíme do připravené marinády a necháme cca hodinu marinovat (pokud máme víc času na marinování, můžeme maso naložit den předem). Panenku opékáme vcelku do růžova.

Zelenina
Batát předvaříme v osolené vodě doměkka. Mezitím všechnu zeleninu nakrájíme na silnější plátky (kromě cherry rajčat) a dáme grilovat dozlatova. Cherry rajčata grilujeme zvlášť. Po ugrilování přidáme sůl a koření (zeleninu nesolíme před grilováním, aby nám nepustila šťávu).

Bylinkový olej
Do nádoby dáme olivový olej, bylinky, česnek, sůl a všechno dohromady rozmixujeme. Olej přecedíme přes jemné sítko.

Čokoládové brownies s ořechy, pomerančové mascarpone, sušené ovoce, bílá čokoláda 

  • máslo 250 g
  • hořká čokoláda 200 g
  • mascarpone 250 g
  • vanilkový cukr 80 g
  • pomeranč 4 ks
  • kakao 80 g
  • hladká mouka 65 g
  • moučkový cukr 360 g
  • velké vejce 4 ks
  • prášek do pečiva 1 čajová lžička
  • (volitelně) vlašské ořechy 50 g
  • (volitelně) sušené ovoce 75 g
  • bílá čokoláda 50 g

Postup:
Optigrill Elite předehřejeme na 180 stupňů. Ve velké míse rozpustíme ve vodní lázni máslo a čokoládu, vymícháme do hladka a přidáme ořechy. V samostatné misce smícháme kakao, mouku, prášek do pečiva a cukr, potom přidáme čokoládovou směs a sušené ovoce. Dobře promícháme dohromady. Přidáme vejce a mícháme, dokud nedosáhneme hedvábné konzistence.
Směs vlijeme do pekáče, který vložíme na gril a pečeme cca 20 minut. Koláč by měl být mírně pružný na povrchu, ale stále lepkavý uprostřed. Necháme jej vychladnout, potom opatrně vyklopíme na velké prkénko a nakrájíme na čtverce.
Mascarpone smícháme s pomerančovou šťávou a vanilkovým cukrem.
Bílou čokoládu necháme rozpustit ve vodní lázni (použijeme k přelití).
Sušené ovoce můžeme použít i na dozdobení.

Redakce FFN

Fotogalerie k článku