Belgicko-nizozemský železniční dopravce European Sleeper zahájí 25. března 2024 provoz nového přímého nočního spoje na trase Brusel–Praha. Z Prahy vyjede první vlak 26. března 2024. Cena jízdenek s místenkou začíná na 49 eurech v sedačkovém oddílu a 79 eurech za lůžko ve sdíleném lůžkovém oddílu. Vlak bude jezdit každým směrem třikrát týdně a bude zastavovat ve stanicích Praha, Ústí nad Labem, Děčín, Bad Schandau, Drážďany, Berlín, Amsterdam, Rotterdam, Antverpy a Brusel. Z Prahy odjíždí spoj každé úterý, čtvrtek a neděli v 18:04 h a do Bruselu dorazí následující den v 10:27 h. 

Facebook

Sen o nové éře nočních vlaků
European Sleeper založili dva zkušení železniční odborníci a nadšenci Elmer van Buuren a Chris Engelsman v roce 2021. „Rozhodli jsme se vrátit cestování nočním vlakem na výsluní. Naše noční vlaky propojují země a města stejně jako lidi a společnosti. Naší ambicí je zavést každý rok jeden nový spoj. Stále více lidí se odklání od letadel, aut nebo autobusů a objevuje půvab nočního cestování vlakem,“ uvádějí zakladatelé European Sleeper.
Cílem European Sleeper je vybudovat celou síť nočních vlaků vyjíždějících z Nizozemska a Belgie. První vlak na trase Brusel–Berlín vyjel v květnu 2023. Nový spoj mezi Amsterdamem, Bruselem a Barcelonou by měla být uveden do provozu v roce 2025 nebo 2026. Tuto trasu si Evropská komise zvolila jako jeden z deseti pilotních projektů na zkvalitnění evropské mezistátní železniční dopravy. 

Optimální způsob dopravy na střední vzdálenosti
Pokud jde o udržitelnost, pohodlí, efektivního využití času a kulturu cestování na střední vzdálenosti (zhruba 700–1500 km), je noční vlak optimální způsob dopravy. Vezmeme-li v úvahu samotnou udržitelnost, pak jsou výhody nočního vlaku zejména oproti letecké dopravě zřejmé: vlak totiž spotřebuje 7–10x méně emisí než letadlo.
V denním uspořádání, tedy na sezení, je možné si během cesty číst, připravovat se schůzku, v klidu se u stolu najíst nebo napít, pozorovat, jak ubíhá okolní krajina, či jenom odpočívat. Jakmile na cestujícího přijde únava, může si lehnout a pohodlně spát v bezpečí zamykatelného kupé. Kdo má rád naprosté soukromí, může si zarezervovat celé kupé jen pro sebe. A jakmile se člověk probudí a otevře oči, ocitnete se v docela jiném světě, než z jakého večer vyjel.
Cesta vlakem sice trvá déle než letecky, ovšem je to čas dokonale využitý spánkem. Do destinace přijede člověk ráno odpočatý a svěží a celý den má k dispozici. Cena jízdenky zahrnuje i ubytování, a tak noční vlak šetří peníze za hotel. Další výhoda a úspora času a peněz pramení rovněž z faktu, že vlak staví obvykle přímo v centru měst – není tedy nutné často zdlouhavě cestovat na letiště a z letiště. 

Jízdenky a služby
Cestující si ve vlaku European Sleeper mohou vybrat mezi sedačkovými, lehátkovými a lůžkovými vozy. Na trasu bude také nasazena souprava s repasovanými vozy, které poskytují cestujícím větší komfort. Sedačkový vůz má oddíly pro 6 osob a cena jízdenky s místenkou pro jednu osobu na trase Praha–Brusel začíná na 79 eurech, lehátkové vozy mají oddíly pro 4 nebo 6 osob s cenou od 109 eur, a lůžkové vozy oddíly pro 1–3 osoby s cenou od 149 eur. K dispozici jsou též lůžkové a lehátkové oddíly jen pro ženy.
Sedačkové a lehátkové vozy jsou vybaveny toaletou a koupenou s umyvadlem na chodbě. Oddíly lůžkových vozů mají vlastní umyvadlo, toaleta je pak umístěna na chodbě. V ceně jízdenky do lehátkového oddílu je zahrnuto ložní prádlo, zatímco v ceně jízdenky do lůžkového oddílu je pohodlná matrace a ustlaná postel. Ve všech vozech je možné od obsluhy vlaku zakoupit občerstvení, cestující v lůžkových vozech mají uvítací drink a snídani v ceně jízdenky.
Při nákupu jízdenek s místenkou je možné volit mezi třemi tarify. Tarif Easy Night je nejlevnější, jízdenek je však omezen počet a nelze je stornovat. U tarifu Good night je možnost jízdenky stornovat do 1 měsíce před cestou zdarma a do 15 dnů před jízdou s 50% stornopoplatkem, Flex Night nabízí možnost bezplatného storna do 48 hodin před cestou.

European sleeper je železniční družstvo
Formou podnikání European Sleeper je družstvo. V květnu 2021 získalo toto družstvo od 350 drobných investorů z Evropy i zámoří členské příspěvky ve výši 500 000 eur. V dalším kole v létě 2022 se prodaly členské podíly v European Sleeper za další 2 miliony eur a počet členů se rozrostl na 3500. Vzniklo tak společenstvo příznivců nočních vlaků, kteří se aktivně zapojuje do činnosti družstva. „Jsme nadšenci do nočních vlaků a uvědomili jsme si, že nejsme jediní. A takto jsme vytvořili komunitu, k níž se může každý připojit,“ vysvětlují zakladatelé. 

Redakce FFN a www.europeansleeper.eu

 

Fotogalerie k článku