„Za surovinu číslo jedna považuji vločky. Jsou nabité živinami a využít je můžete téměř do všech pokrmů,“ říká Barbora Hernychová, expertka na přirozenou stravu ze společnosti Probio. Připravit z nich lze sladké i slané placičky, snídaňové kaše, domácí müsli a granolu, karbanátky i zavářku do polévek. Kromě ovesných vloček, ochutnejte i žitné, ječné, špaldové, pohankové, jednozrnkové, rýžové a další.

Facebook

Neobyčejně obyčejné pokrmy
Ječné či špaldové kroupy jsou skvělou surovinou. Při vaření hodně nabydou, i v bio kvalitě jsou za příznivou cenu a nebojte se, že je to nudné jídlo. Navařte si jich klidně větší množství a část použijte na rizoto, část jako přílohu, část rozmixujte na kaši či pomazánku a zbytek zamrazte, budou se vám hodit k přípravě jídel. Chutnají s brynzou a zelím, grilovanou kořenovou zeleninou, špenátem i čerstvým kozím sýrem. Těstovinami potěšíte malé i velké strávníky. Celozrnné či vaječné milují děti ve všech variantách. Nenáročná na přípravu je čočka, ať už červená, tmavě zelená, hnědá nebo černá, luštěnina plná železa, selenu, fosforu nebo draslíku.
Beluga, čočka černá, se hodí na salát. Červená čočka loupaná je skvělá do kaše, polévek i pomazánek navíc nenadýmá, při vaření se krásně rozpadne a mohou ji už i malé děti jako jeden z prvních příkrmů. Cizrna, čili římský hrách má všestranné využití, do zeleninových směsí, do salátu, polévek či na skvělou pomazánku hummus. Kuskus, polenta či bulgur nejlépe v bio kvalitě chutnají výborně nasladko i naslano.

Dary přírody
Neseďte celé dny zavření doma, na procházky do přírody se karanténa nevztahuje a nejlepší prevencí a posílení organismu je slunce, čerstvý vzduch a pohyb. V přírodě hledejte divoký plevel. V těchto dnech dorůstá medvědí česnek, z kterého připravíte skvělé pesto i jednoduchou pomazánku. Začínají růst kopřivy, první lístky pampelišek a na zahrádce pažitka. „V náročném období dbejte i o svoji imunitu. A nezapomeňte na vitaminy,“ dodává expertka. Za okny v květináčích pěstujte mladé klíčky a výhonky. Naklíčit můžete například mungo, hrášek, cizrnu, vojtěšku či řeřichu. Výhonky pak jednoduše přidejte k hotovému pokrmu či je chroupejte jen tak. Krémová zeleninová polévka, mrkvová, hrášková či špenátová, doplněná právě o divoké byliny či klíčky a výhonky, bude chutnat nejen větším, ale servírovat ji můžete i nejmenším dětem.

Nechte to na dětech
Do mimořádného chodu domácnosti zapojte i děti. V kuchyni budou úžasnými pomocníky. Dejte jim úkoly, ať mají povinnosti a vy nejste na všechno sami. Pusťte je k vaření i pečení. Upečte si s nimi domácí kváskový chléb nebo špaldové housky. „Skvělá je i domácí pizza z těsta z dvouzrnkové mouky, každý si na ni může dát co má rád. Je to hravé a děti se u toho vyřádí,“ radí expertka z Probia.cz. U vážení surovin procvičujte třeba převody jednotek. Nenásilnou formou si zopakují matematiku. Dle možností a věku mohou děti vařit i samy. Zvládnout si připravit jednoduché svačinky. Do pomazánky z tvarohu, lučiny a pomazánkového másla namíchají čerstvé bylinky, skvěle chutnají se špalíčky zeleniny, třeba mrkve, kedluben, okurky nebo řapíkatého celeru. Nechte je sestavit vlastní týdenní jídelníček. Buďte si jistí, že oblíbené palačinky, ráno nasladko s domácí marmeládou, večer na slano se špenátem, tam chybět nebudou.

Nákupy ve velkých obchodech omezte
Potraviny či nezbytně nutné zboží nakupujte v menších obchodech. Návštěvu velkých supermarketů vynechte. Nedělejte si přehnané zásoby potravin. I v současném nouzovém stavu naší republiky jsou sklady plné. Zakrývejte si nos i ústa rouškou, šátkem, šálou nebo rolákem. Chovejte se zodpovědně a věnujte se dětem i nejbližší rodině víc než jindy.

Redakce FFN

Zdroj a foto: Probio.cz