Přinášejí nám řadu nezbytných živin. Přesto se o nich dočtete i negativa. Které z nich jsou jenom výmysly bez jakéhokoliv vědeckého důkazu? Proč vůbec někdo proti mléku bojuje? Jedni za tím vidí určitou ideologii, např. vegani a ekologičtí aktivisté, jiní zase finanční pohnutky, např. výrobci sóji a náhražkových produktů. K lobby proti mléčným výrobkům se občas přidávají také někteří lékaři. Bohužel převážně argumentují fakty vytrženými z kontextu nebo se ohánějí tvrzeními, která nebyla nikdy vědecky prokázána.

Facebook

„Hlavními argumenty propagandy jsou většinou alergie, nevhodnost konzumace mléka pro zdraví, nebo třeba škodlivost mléčného tuku. Odpůrcům ovšem také vadí oteplování planety metanem od dojnic nebo i údajně špatná stravitelnost kravského mléka, oproti například mléku koz a ovcí,“ zmiňuje Ing. Jiří Kopáček, CSc., předseda Českomoravského svazu mlékárenského. „Přesto je u nás konzumace mléka a mléčných výrobků poměrně stabilní. Za rok 2018 dosáhla hodnoty 245,8 kg na osobu. Potenciál růstu tady je, protože oproti průměru EU zaostáváme cca o 30 kg, což souvisí zejména s nižší spotřebou sýrů oproti zemím západní Evropy.“

Nejčastější mýty, tedy vědecky nepodložená tvrzení, o konzumním mléce

  • Kravské mléko není vhodné pro člověka. Člověk je jediný savec, který pije mléko jiného savce.
  • Mléko je zdrojem zdravotních komplikací – např. alergie na mléko, zvyšování hladiny cholesterolu, vyšší frekvence infekčních onemocnění.
  • Čerstvé mléko je zdravější než trvanlivé. Trvanlivé mléko navíc neobsahuje už žádné vitaminy a minerály.
  • Trvanlivé mléko obsahuje konzervanty – tedy tak zvaná „éčka“.
  • Mléko může obsahovat antibiotika a hormony, které mají negativní vliv na lidské zdraví. 
  • Do mléka se leje řepkový olej.
  • Mléko je tučné a má moc kalorií.
  • Mléko z obchodu je ředěné vodou.
  • Mléko zahleňuje.

Nejčastější mýty, tedy vědecky nepodložená tvrzení, o jogurtech

  • Ne všechny jogurty obsahují živé kultury.
  • Trvanlivost jogurtů je 2-3 dny, maximálně jeden týden.
  • Jogurt není zdravou potravinou.
  • Jogurty obsahují nebezpečná „éčka“.
  • Jogurt s trvanlivostí jeden měsíc musí obsahovat konzervanty.
  • Současný jogurt není skutečný jogurt.
  • Pouze jogurty zrající v kelímku jsou skutečné jogurty.
  • Smetanový jogurt obsahuje více vápníku.
  • Jogurty jsou vyráběny z pasterovaného mléka, musí být tudíž mrtvé.
  • Jogurty „ve skle“ s ovocem na dně neobsahují „éčka“.
  • Kefír je lepší než jogurt.
  • Skutečnost, že není výrobek po překročení záruční lhůty kontaminován, prokazuje, že je konzervován.

Nejčastější mýty, tedy vědecky nepodložená tvrzení, o tavených sýrech

  • Tavené sýry jsou plné „éček“.
  • Tavicí soli v tavených sýrech škodí zdraví.
  • Tavené sýry jsou laciné, a tudíž musejí být méně kvalitní.
  • Tavené sýry jsou odkladištěm zbytků a závadných sýrů.
  • Tavený sýr je nevhodným zdrojem vápníku.
  • Tavený sýr je výrobek s nezdravým tukem.
  • Tavené sýry obsahují laciné margaríny.
  • Bílkoviny v tavených sýrech mají nižší biologickou hodnotu.

A právě tato nepodložená tvrzení a dezinformace, která přešla až do kategorie mýtů a klišé, pomáhá objasnit nová publikace Ing. Jiřího Kopáčka, CSc., a kolektivu nazvaná Mýty o mléce a mléčných výrobcích. Čtenáři se v ní dozvědí, jak to vlastně s mlékem je a že se konzumace mléčné stravy vůbec nemusejí obávat.

Redakce FFN